Tidlig i mai sår elevene i 7. og 8. klasse to store bed fulle med merkelige, bøyde og litt piggete frø som nærmest ligner på små larver. Disse spirer i løpet av noen dager og de lysegrønne, litt hårete bladene vokser raskt oppover på en solid stilk. En kraftig rot vokser loddrett nedover og forankrer planten godt i jorden. Når elevene kommer tilbake til skolehagen etter sommerferien, blir de møtt av to bed som lyser opp i kraftig gul- og rød-oransje farger som utallige små soler blant de andre grønne vekstene. Ringblomstene – Calendula officinalis – står nå i full blomst!

av Bernd Beese, hagebruklærer ved Steinerskolen i Bergen

Snart, på en tørr og solrik dag, skal elevene få lov til å høste av denne blomsterprakten. Noen av blomstene har allerede blomstret ferdig og viser nå frem en liten krans av disse rare frøene som er så forskjellig i form og størrelse at det ville være umulig å så dem med en såmaskin. De modne frøene høster vi etter hvert til neste års bruk.

De vakre blomsterhodene kan enda plukkes i mange uker fremover – noen år kan ringblomstene stå i blomst til like før jul. Ferske ringblomstblader egner seg fint til å pynte opp i en salat eller som kakedekorasjon. Under plukkingen blir hendene mer og mer klebrig og klissete fra den melkeaktige plantesaften i stengelen, og den særegne lukten brer seg rundt plantene. Vi må også se opp for biene, da disse blir tiltrukket av blomstenes kraftige farger. Ringblomst-hodene legges nå et par døgn i tørkeskapet til de er helt tørre. Oppbevaringen må skje på et mørkt og tørt sted for at blomstene ikke skal trekke til seg rommets fuktighet og begynne å mugne. En del av de tørkede blomstene vil senere bli blandet inn i skolens «Universal-te», og kanskje til og med i skolens urtesalt. En annen del legges i store Norges-glass som blir fylt opp med god økologisk oliven- eller mandel-olje. Glassene plasseres i vinduskarmen ved siden av andre glass som allerede er fylt med rose-, lavendel- og perikumblomst eller en blanding av rosmarin- og bjørkeblader. Glassene står der i 4–5 uker før blomstene og bladene blir silt fra. De har nå gitt sine verdifulle «gaver» videre til oljen. Calendula inneholder bl.a. karotinoider, flavonoider, saponiner og eteriske oljer, bitterstoffer, steroider m.m. Disse stoffene bidrar til at sår gror raskere, de er betennelseshemmende, kan hjelpe mot eksem, såre babyrumper, tørre og oppsprukne hender og lepper… og jeg kunne fortsatt i det uendelige.

Tverrfaglig elevbedrift

Vi har nå laget et fint preparat som danner grunnlaget for flere nye produkter som elevene i 8. klasse lager i ukene frem mot julemarkedet. Ringblomst-oljen er basen for steinerskolens «Calendula massasjeolje», «Lebepomade» og både parfymert og uparfymert «Calendula-creme».

Om høsten bærer hagebruksundervisningen preg av en tverrfaglig elevbedrift. Frem til skolens julemarked produseres det ved siden av hudpleieproduktene, 4 til 5 forskjellige typer urtesalt med all slags urter og mange varianter urtete, alt laget av både dyrkede og viltvoksende planter fra skolens område. På Steinerskolen i Bergen har vi for tiden 10 bifolk. Elevene i 7. og 8. klasse følger bienes årssyklus på nært hold fra tidlig på våren når biene besøker krokus, selje og blomstrende pestrot og helt til innvintringen om høsten. Honningen høstes i flere omganger og slyngningen blir til en søt opplevelse for elevene. Honningen blir så tappet på fine glass og er et ettertraktet produkt på julemarkedet. Bivoks fra egen bigård danner – sammen med oljeutrekkene – grunnlag for håndkremer og lebepomade. Gjennom oppvarming forvandles disse to substansene til nye produkter. Bivokslysene som skal selges på høstens marked, ble allerede laget i januar og februar og får på denne måten tid til «å modnes».

ring2

Bivoks fra egen bigård danner – sammen med oljeutrekkene – grunnlag for håndkremer og lebepomade som selges på skolens marked.

Foredling av naturen krever tverrfaglighet

Biologien i 8. klasse dreier seg om helselære og ernæring, og hagebruk og skolekjøkken er en øvelse i finere foredlingsteknikker. Elevene må regne ut blandingsforhold mellom olje og bi–voks, slik at salver og lebepomade får den rette konsistensen. Hvor mange milliliter tilsvarer 2 % eterisk olje som skal tilsettes i en oljeblanding på 1 liter? Elevene kan beregne utgifter for material og emballasje og regne ut gevinsten for ferdig-solgt produkt. Det estetiske blir også av interesse: Hvordan skal produktene presenteres slik at de tiltaler en mulig kunde? Her kan kunstlæreren og elevene sammen utvikle en helhetlig design for alle produktene.

Overskudd må deles!

Overskuddet de seneste årene har vokst seg til en anselig sum og store investeringer i redskap og materiell er unnagjort. Derfor bestemte vi, i samråd med elevene, å gi en del av overskuddet til noe som kommer mennesker til gode som ikke lever i slik rikdom som vi gjør her i Norge. Vi har de siste årene donert et 5-sifret beløp til arbeidet som «Leger uten Grenser» utøver i Syria og nabolandene. Etter forrige julemarked ga vi i tillegg et fint beløp til «Mgetas Venner», et skoleprosjekt i Tanzania (se Pengevirke nr 3/2016) – slik blir Calendulablomstene som vokser i den lille oasen av en skolehage på Paradis i Bergen til noe som stråler ut over skolen, julemarkedet og Hordaland – ut i den store verden og gjør den flotte innsatsen til elevene i hagebrukstimene enda mer meningsfylt!

ring1

 

 

 

Tekst og foto: Bernd Beese. Hagebruklærer ved Steinerskolen i Bergen. Artikkelen er hentet fra tidsskriftet Steinerskolen 2/2017.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s