Hver gang jeg møter Astrid, lærer jeg noe nytt. Hun er som en russisk dukke av prosjekter; det første prosjektet du får høre om er helstøpt og vakkert, men under der finnes et nytt prosjekt, like helhetlig og eventyrlig, og under der ett til og ett til og enda ett. Alle dukkene med hver sin spennende historie, men likevel beslektet. Og så mange at du ikke tror det er mulig for ett menneske å ha kraft til alt dette. Heldige er de som hadde henne som lærer, for maken til forbilde! Astrid er klok, hjertevarm og med et engasjement som har gitt henne venner i hele verden. Hun er et levende bevis på at det nytter – at det lille en person kan gjøre, kan endre livet for mange, mange mennesker.

Intervju med Astrid Bjønness av Ninon Onarheim

Astrid har alltid interessert seg for utlandet. Og for språk. Hun var aldri i tvil om hva hun skulle studere. Slik ble det også; språkstudier og reiser hver eneste sommer på kryss og tvers av Europa først med tommelen og så med tog og fly.

«Å vokse opp under den kalde krigen fikk følger på den måten at vi lærte lite om alt som hadde med Sovjet og Russland å gjøre. Slik var det bare fordi vi hørte til i den vestlige delen av verden. For noen av oss førte det til at vi ble nysgjerrige på hva som var der bak jernteppet. Eller var det virkelig slik at verden stoppet ved Berlinmuren? Jeg var nysgjerrig, og dessuten visste jeg at det var mye bra litteratur på det språket, selv om jeg ikke hadde lest noe av det. Lite ante jeg at dette skulle bli mitt livs skjebne, at jeg skulle lære meg språket så godt at jeg kunne oversette litteratur, ja, selveste Lev Tolstoj!»

Astrid reiser til Russland. Hun møter mange spennende mennesker, men særlig ett møte blir stående som milepæl i Astrids liv. Møtet med Jevgenija Pavlovna vinteren 1977 da hennes studieopphold i Leningrad gikk mot slutten. «Hun var nesten 80 år da jeg møtte henne første gang, og hun tilhørte en gruppe mennesker som i all hemmelighet studerte antroposofi. Det er underlig med noen mennesker; det er akkurat som om man har møtt dem før. Som om vi var i slekt, ikke med blodsbånd, men med en helt annen type bånd som er mye sterkere.» Jevgenija var født ved forrige århundreskifte og vokste opp i det førrevolusjonære Russland. Hun hadde levd før revolusjonen, opplevd selve revolusjonen, borgerkrigen som fulgte, Lenins død og 20-tallets forsiktige optimisme da poesien og eksperimentene blomstret. Og så kom Stalintiden. Jevgenija blir Astrids egen historiebok, en levende historie, som inspirerer henne til å ville føre andre inn i språket og denne rike, russiske kulturen.

Du lærer så lenge du har elever

Hjemme i Norge møter Astrid Margit Engel, lederen for den første Camphill i Norge. Margit får høre at Astrid har vært i Russland og inviterer henne til Vidaråsen for å holde foredrag. Skal hun holde foredrag for medarbeiderne på Vidaråsen? Det er en skremmende tanke. Men Astrid føler at hun har fått en beskjed: «Husk, du bringer brød til Russland!» hadde Jevgenija sagt. Astrid reiser til Vidaråsen. Der møter hun flere av lærerne som på den tiden hadde startet Steinerskolen i Vestfold. De er på jakt etter en norsklærer. Astrid kan mange språk og arbeider som oversetter og skribent, men noen studier i norsk har hun ikke. Hun bestemmer seg likevel for å flytte hjem til Hvasser og arbeide på steinerskolen i en tid. «Jeg hadde aldri tenkt til å bli lærer» sier Astrid. Men når hun ser elevene mens hun forteller, at de lytter til henne, da blir hun det: «Øynene til elevene mine gjorde meg til lærer» sier hun smilende. Hun blir klasse-lærer og følger fem klasser gjennom de viktige ungdomsårene, fra 10. klasse og ut videre-gående. Astrid ønsker å gi elevene samfunns-engasjement og øyne for verden. Det trengs ildsjeler som brenner for noe. Astrid mener at Steinerskolens årsoppgave kan hjelpe elevene å finne denne ilden. Ofte får hun høre at hun har vært viktig for sine elever og at det de satt mest pris på var alt det ekstra, at Astrid brydde seg om deres liv også utenom skoletiden.

Astrid er lærer, hun skriver i avisene, underviser i russisk og reiser som guide med turister over hele Sovjetunionen. «Da jernteppet ennå fantes, tenkte jeg at hver gang jeg krysset det, stakk jeg et lite hull i det teppet, og en gang måtte det da falle!» Alltid har hun med seg noen bøker til antroposofene. Bøkene er på tysk og det er aldri flere enn at de kan bli godkjent som til eget bruk, hvis hun skulle bli stoppet. Det er store restriksjoner på hva man får lov til å lese i Russland, og Steiner er definitivt ikke på den riktige listen. Etter hvert tar Astrid også med medarbeidere fra Vidaråsen, som holder foredrag og inspirerer russerne til å starte sin egen Camphill i Svetlana.

astrid2

Murer rives ned, kultur bygges opp

Så skjer det som alle venter på. Muren faller og globaliseringen tar til for alvor. Det gjelder i hele verden. «Nå begynner det, og dette skal jeg være med på!» tenker Astrid og reiser østover. Nye skoler bobler frem i de nye landene. Astrid ser hvordan steinerpedagogikken kan være med på å løse opp og finne tilbake til tradisjoner, kultur og skikker som har blitt glemt og undertrykket. Landene har blitt russifisert og har mistet sin identitet. Men nå våkner folkesjelen og arbeidet med å finne tilbake til seg selv. Astrid ser behovet for kurs og setter i gang; hun trommer sammen kolleger som kan undervise i steinerpedagogikk og arrangerer kurs for lærere i de nye landene.

Waldorf International Summer School

Det blir mange kurs, hver sommer kommer lærere sammen. Læreviljen er stor! De som møtes er mange, og de lytter. Snart blir de også godt kjent med hverandre, og det blir et tett samarbeid mellom skoler i ulike land. Kursene begynner å flytte seg fra skole til skole i landene øst i Europa. Ut fra Astrids beskjedne initiativ oppstår WISS (Waldorf International Summer School), som er et populært og viktig seminar for steinerpedagogikken i Europa. Kursene blir avgjørende for steinerpedagogisk utvikling i land uten steinerpedagogisk lærerutdanning. I år arrangeres sommerkurset for 15. gang. Det er ikke lenger bruk for Astrid på sommer-skolene, sier hun. Det har blitt en solid gruppe som tar kursene videre og arrangerer for hverandre fra år til år. «Det blomstrer, og de får til så utrolig mye fint! I Latvia kan du ta eksamen i eurytmi, for eksempel. Og de er gode på å rendyrke steinerpedagogikken. Holde fast ved det vesentlige, det kunstneriske, musiske, det praktiske. Det er mye vi i Norge kunne lære av dem, og nå er det vår tur til å lære» sier Astrid.

Torgkoner

Astrid opplever hvor privilegerte og heldige vi er i Norge. Her har vi statsstøtte, her har foreldrene råd til å betale for skolegang, her får lærerne lønn. Situasjonen er en ganske annen for de nye skolene. Sammen med en gjeng forelesere fra sommerkursene startes NorBalsam (Nordisk baltisk samarbeid). Du har sikkert sett dem, torgkonene: De står på skolenes markeder med en bod fylt av eksotiske og vakre produkter; dukker laget i Peru og Bolivia, nydelige små trefigurer, armbånd, vesker, broderi og sjal. Produktene kommer fra hele verden, fra prosjekter som gir lokale arbeidsplasser og arbeid til vanskeligstilte. Hele overskuddet sendes til ulike prosjekter. I begynnelsen er det de baltiske landene som mottar mest hjelp, men også nye prosjekter kommer til, som Nina Children Home som du kan lese om i papirversjonen. «Vi hadde ikke fått det til uten dere» har Astrid hørt mange ganger, men det er ikke pengene som har vært viktigst, det har vært støtten. At noen trodde på de nye initiativene. Det betyr alt. Her kan du se produktene.

sitatikon2Så flott idé, Astrid, – gjør det, du!

 

WOW-DAY

Det er en stor ubalanse i verden, og denne kan endres, tenker Astrid. Hun møter i det europeiske steinerskoleforbundet, ESCWE. Året er 1994 og Astrid har nylig blitt valgt inn som Norges representant. Etter modell fra Operasjon Dagsverk foreslår hun å skape en liknende tradisjon i steinerskolene verden over. «Så flott idé, Astrid, – gjør det, du!» Det neste året organiserer og plan-legger hun den første Waldorf One World, WOW-day. Hun reiser rundt til skolene i Skandinavia og Finland. Det er både frustrerende og gøy. Det er ikke akkurat noen velkomstkomite som venter, noen har glemt at hun kommer og noen er ikke interessert. Men hun møter også stort engasjement. «Det krever bare en ildsjel på hver skole, noen som er villig til å arrangere og samordne prosjektet. Ett menneske er nok», sier Astrid. Og nå, 22 år senere er det 193 skoler som deltar og i 2014 brakte elevene inn totalt 355 759 Euro! Skolene velger selv hvilket av en rekke WOW- prosjekt som deres inntjente penger skal gå til, og det kommer jevnlig informasjon om hvordan det går med prosjektene. «Slik kan hver enkelt elev se at det de gjør hjelper», sier Astrid. Det er viktig for henne å gi elevene tro på at de kan bidra – og håp om å kunne forandre verden, derfor startet hun WOW-day. «Det er en solskinnshistorie, og jeg tenker på alle de menneskene vi har kunnet hjelpe – det er fantastisk!» Alt som skulle til var en ildsjel av Astrids kaliber; en som turte å starte et så ambisiøst prosjekt.

wow5

Engasjer deg!

I fjor høst pensjonerte hun seg. Men de som følger bloggen hennes, forstår at hun på ingen måte er blitt mindre aktiv. «Jeg har det med å bli involvert i alle mulige prosjekter, men nå vil jeg vedlikeholde det som er startet. Jeg trenger ikke å bli med på noe nytt. Det er viktig å ikke bli eiesyk, men å kunne overlevere et hjertebarn i nye, gode hender.»

Det eneste som bekymrer Astrid, er om det kommer nok nye krefter. «Det ville være synd om ikke Steinerskolene i Norge vil fortsette å drive med internasjonalt arbeid. Vår tilværelse blir stadig mer selvsentrert, vi ser innover. Men med de utfordringene verden står overfor, må vi ut. Vi må ikke bli isolerte. Vi må åpne oss. Vi må finne det nære i det fjerne – husk vi er én verden!»

astrid3

Følg Astrid og hennes spennende prosjekter: astridbjonness.wordpress.com

Teksten er hentet fra tidsskriftet Steinerskolen 3/2016. Foto: privat. Illustrasjon: Heidi Suul.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s